Az isteni eper, de mit érdemes még tudni róla?

Van olyan, aki esetleg nem szereti ezt az isteni gyümölcsöt? Faeper, földi eper, szamóca, erdei szamóca…, melyik melyik? Milyen diétába illeszthető, milyen mennyiségben, és mit lehet belőle még készíteni? Erről szól ez a cikk!
Eper

Eper, szamóca?

Eredetileg az eper nagyobb lombos fán terem, fehér vagy sötétlilás színű gyümölcs, ezért faepernek is szokták nevezni.
Az a gyümölcs, amit mi epernek nevezünk (és a képeken is látszik), az valójában a szamóca vagy földieper, ami földközeli bokros növényen terem, és igen zamatos gyümölcs.
Bár legyünk őszinték, ha azt halljuk, hogy eper, -a kertészeket kivéve gyakorlatilag- mindenki ugyanarra gondol.

 

Külföldi vagy hazai?

Hazánkban már áprilistól lehet epret vásárolni, de ez még nagyon nem az a finom illatos szabadföldi eper, ami itthon terem, május végétől. Az import eprek nagyon tetszetősek, gyönyörűek, már össze is fut a szánkban a nyál, amikor megvesszük, aztán meg jön az otthoni kóstolás, és hát, nem az igazi... Ezeknek az epreknek jó a marketingje, el tudják adni magukat, ám ha finom gyümölcsre vágysz, érdemes megvárnod a hazai, napsütötte földi epreket.

A hazai, itthon termett epernél nem sok finomabb van. Lehet, hogy nem mind úgy néz ki, mint egy felfújt lufi, de az ízük, zamatuk és illatuk utánozhatatlan, érdemes rájuk várni. Az eper termési idejét az időjárás nagyban befolyásolja, általában május közepétől már hazai, fóliasátorban termettet, majd június elejétől szabadföldön termett epret is vásárolhatunk.

Földieper szedése

Milyen epret válassz, és hogyan tárold?

Az eper nem utóérő gyümölcs! Ezt még a vásárlásnál vagy a szedésnél vedd figyelembe. Ha zöldes-sárgás még a színe, ne szedd le vagy ne vedd meg, nem lesz otthon abból már érettebb és finomabb gyümölcs!

Az eper egy magas víztartalmú gyümölcs, erről lentebb még olvashatsz. Ennek a tulajdonságának köszönhetően gyorsan képes romlani és penészedni, így ha van rá mód, ne tartogasd sokáig. Ha mégis tárolnád, akkor a hűtő alsó polcára tedd, és ne egymásra halmozva a szemeket, hanem lehetőleg 1 sorba rendezve, hogy azok ne nyomódjanak össze. Max 1-2 napig tárold, a kétes/penészes szemeket pedig azonnal vedd ki a többi közül, amint észreveszed.

Az eperre -sajnos- jellemző lehet, hogy erősebben szennyezett növényvédő szerekkel illetve maradványaikkal. Emiatt is kiemelten fontos, hogy alaposan mosd meg az epret még fogyasztás előtt! Az amerikai Environmental Working Group nonprofit szervezete évente kiadja a „Dirty dozen” listát, amin a „legszennyezettebb” zöldségek és gyümölcsök szerepelnek, az eper sajnos nagyon előkelő helyet foglal el a listán, 2024-ben az első helyen állt.

Ha rád szakadna pár láda eper, először is légy nagyon boldog, majd ne sokáig gondolkozz, dolgozd fel mielőbb, mert tárolni úgy sem fogod tudni pár napnál tovább. A lekvár és dzsem befőzése mellett a fagyasztás is szóba jöhet, ez utóbbi esetben később sütikhez vagy levesbe-mártásba teljesen jól felhasználható a felolvasztott eper.

Milyen diétákba illeszthető be az eper, és milyen mennyiségben?

Kezdjük az alapoknál, a tápértéknél:

100g eperben energia, kcal fehérje, g zsír, g szénhidrát, g rost, g víz, g
39 0,9 0,4 7 2 89,9

 

Mikrotápanyag tartalmát tekintve kiemelhető, hogy gazdag a C vitaminban és folsavban, valamint sok antioxidáns található benne.

Gyümölcsként nem meglepő, hogy magas a víztartalma, gyakorlatilag az epernek 90%-a víz. A magas víztartalom miatt -is- nagyon értékes élelmiszer, folyadékpótlásra is alkalmazható, ezt a tulajdonságát gyerekeknél vagy akár időseknél érdemes kihasználni, 150g eperrel 135 ml vizet tudunk pótolni.

A kalóriatartalma és a rosttartalma miatt egészséges és preventív étrendben is jól megállja a helyét, illetve szintén emiatt, illetve az alacsony szénhidráttartalma miatt fogyókúrás étrendbe vagy szénhidrátanyagcsere zavar (inzulinrezisztencia, prediabétesz, diabétesz, terhességi diabétesz) vagy székrekedés esetén is nagyon jól alkalmazható, én is rendszeresen tervezem be a mintaétrendjeimbe.

Szénhidrátanyagcsere zavar esetén az eper szénhidráttartalmával mindenképp kalkulálni kell, és az eper ráadásul egy gyorsan felszívódó szénhidrátforrás! 100g-ban 7g a szénhidráttartalom. Kialakult cukorbetegség esetén általában 150g mennyiségben maximalizálom a páciensek alkalmankénti gyümölcsfogyasztását, de ez persze tolerancia függő is lehet!

Ott, ahol nem kell számolni a szénhidrátot, felnőtteknek 120-200g közötti mennyiséget, kisgyerekeknek 50-120g-ot javaslok alkalmanként fogyasztani.

Epres diétás sütemény

Mit készíthetsz eperből?

Részemről a legfinomabb magában, frissen az eper! Jó alaposan megmosva, esetleg ha giga nagy, akkor félbevágva isteni kisétkezés lehet.

Fagylalttal és tejszínhabbal…, hát igen. Erősen nő a zsír- és kalóriatartalom, de még ez is egy értékes desszertnek tekinthető.

Túrókrémbe vagy joghurtba keverve, vagy pohárkrém részeként szintén szuper kisétkezés készíthető belőle. Túrókrém: 60g túró, 40g görögjoghurt, 15g cukor vagy ennek megfelelő édesítőszer, 50g eper, 15g zabpehely. A túrót a joghurttal és a cukorral összekeverjük, majd hozzákeverjük a zebpelyhet is. Tálba tesszük, majd az aprított epret rákanalazzuk.

Turmix vagy smoothie alapanyaga is lehet. Turmix esetén érdemes más gyümölccsel is kombinálni, például banánnal. Gyümölcsturmix: 50g banán, 70g eper, 200ml tej, 10g cukor (ha kell), csipet fahéj. Az alapanyagokat összeturmixoljuk.

Italként is használható, ízesítőnek. Epres limonádé: 400ml víz, 100g eper, 15-20g cukor vagy ennek megfelelő édesítőszer, 30 ml citrom- vagy limelé, mentalevél. 70g epret botmixerrel pépesítünk, majd a többi alapanyaggal és a darabolt eperrel kancsóba tesszük, hidegen fogyasztjuk.

Méltán népszerű az eperleves vagy az eperkrémleves, tejszínnel, vagy kalóriaspórolás miatt egyszerűen joghurtos habarással sűrítve, hidegen nagyon finom első fogás lehet ebédnél.

Gyümölcsraguként túrógombóc, mákosguba vagy gofri mellé nagyon finom kiegészítés lehet.

Érdekes módon zöldsalátákat is fel tud dobni egy kis beleaprított eper, színben és ízvilágban is!

Lekvárnak vagy dzsemnek kitűnő alapanyag, érdemes itt (is) megvárni a zamatos, szabadföldi ízletes gyümölcsöt, melyből sokkal finomabb dzsem készíthető!

A sütik kedvelt gyümölcse is lehet az eper, egy kevert süteménybe beledobálva, egy piskótába sütve, pitéhez használva vagy a klasszikus gyümölcstorta tetején csodás sütemények készülhetnek.

Amire figyelj: ne cukrozd meg a friss gyümölcsöt, illetve ne legyen automatikus, hogy cukrot szórsz rá! Élvezd a natúr ízét, és már csak ezért is érdemes megvárni a hazai szabadföldi epret, mert arra tuti nem kell cukrot szórni, annyira finom. Gyerekek esetén kifejezetten figyelj rá, hogy ne cukrozva kapja a gyümölcsöt, mert a későbbiekben sokkal nehezebb lesz erről leszoktatni.

Cukormentes limonádé

Mikor nem jó az epret az étrendbe illeszteni?

Bizony, van olyan állapot, amikor galibát is tud okozni az eper, ez leginkább az apró magvainak köszönhető. Divertikulosis esetén, bélgyulladásos állapotok esetén, bélrendszert érintő műtétek után egy ideig nem tanácsos aprómagvas gyümölcsöket, vagy belőlük készült élelmiszereket fogyasztani! Ha az ízére nagyon vágyik az ember, a présnedve (így magmentesen) már alkalmazható, illetve lehet próbálkozni a vékonyan hámozott verziójával is.

error: A tartlom védett.